Mobilförbud och utegångsförbud!

I går fick Annie båda två förbuden som står i rubriken.

Det hela började i måndags efter skolan. Normalt sätt är måndagen den dagen hon efter skolan ska planera sin vecka för att alla läxor ska bli gjorda, aktiviteterna ska få sin tid samt tid för kompisar och jobb. (Annies aktiviteter är gympa, pilates, kören och miniorerna. Lörd och Sönd säljer hon kvällsposten) Annie får 40 kr i veckopeng och då ska hennes rum vara städat samt att hon ska hämta posten.

Men i måndags efter skolan kom hon hem utan posten, med en kompis och de hade bestämt med kompisens mamma att de två skulle åka in till stan med buss för att shoppa. Den andra tjejens mamma var redan på väg i bilen för att köra hit till byn med pengar till sin dotter. De skulle ta bussen tillbaka hit sen också.

Jag tyckte inte att jag kunde säga nej, när hennes mamma hade fått köra extra för detta osv..

De missade bussen hem, så den andra mamman fick åka in till stan och hämta dom. Annie ringde inte ens hit för att tala om att de hade missat bussen och skulle bli sena.

I går innan skolan sa jag till henne att hon inte behövde ringa från skolan och fråga om hon fick vara med någon, det brukar hon annars göra. Okej, sa hon och när skolan var slut kom hon hem utan posten och med en kompis! Då skulle dom vara ute och åka pulka! Glöm det, mena jag på. Kompisen fick gå och annie skulle äta mellanmål och sedan göra sin engelska läxa. Den läxan var rätt stor denna gången. De skulle skriva om en fritidssysselsättning. På engelska alltså, sedan ska dom läsa upp det dom har skrivit för hela klassen och det ska ta två minuter.
Annie skrev en text om dans (!), när hon läste upp det för mig tog det knappt 30 sekunder och hälften var lögn. Då tyckte jag att hon skulle skriva en text om något hon kan stå för och vet mycket om. Då kom vi överens om att hon skulle skriva sin text om Colan, hästen hon brukar hjälpa till att sköta om.

När hon började skriva sin första text såg jag att hon satt ock smsade i stället, så jag tog hennes mobil och sa att hon fick tillbaka den efter hon hade gjort klart läxan. Jag la mobilen i vardagsrummet men ändå så var hon framme och smsade flera gånger när jag inte var i närheten. Då sa jag till henne att jag tar mobilen från dig i 1 vecka. Hon blev jättearg och skulle varken göra klart läxan eller äta kvällsmat. Jag försökte prata med henne, men hon vägrade så då la jag på ett utegångsförbud i 2 veckor. Gymnastiken och kören räknas inte in i detta. Efteråt ångrar jag att jag sa 2 veckor, det hade räckt med 1.

Även att jag behövde ta mobilen från henne känns inte bra. Särskilt inte nu när vi väntar på bebisen men det behövdes. Det irriterar mig även att hennes kompis inte kunde respektera att Annie var upptagen med läxor. Det var samma som var här efter skolan, efter en stund ringde on och jag sa till henne att Annie skulle ringa när hon var klar med sina läxor och ändå skickade hon typ 10 sms under tiden. Hon kunde ju passat på att göra sina egna läxor under tiden!

På kvällen pratade vi igenom vad som hade hänt och även hur vi vill att vi och saker ska vara.







Kommentarer
Postat av: Milla

Tycker inte att du har överreagerat. man måste lära dem att vad vi säger gäller. Tycker att du har gjort helt rätt.... Petra är uppe på Mvc just nu och kollar värden och lyssnar på bebisen.

2010-12-01 @ 13:31:53
Postat av: Kristina

Det tycker jag oxå var helt rätt men som du säger att 2 veckor var nog för mycket.

Bra att hon får se konsekvenserna av att vara arrogant.

2010-12-13 @ 19:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0