En matig vecka!



Enchilladas

3 kycklingfiléer
1 grön paprika
1 röd paprika
1 gul lök
5 dl creme fraiche (ej lätt)
Sambal Olek
Salt och svartpeppar
Tortillasbröd, mellan
Riven ost

Skär kycklingen i centimeterkuber och stek i stekpanna, häll över den stekta kycklingen i en stor gryta, hacka löken och lägg den i grytan tillsammans med paprikan, creme fraichen och kryddorna. Låt koka upp och tillsätt Sambal Olek, börja med 1 tsk och ta sedan lite i taget, det kan lätt bli för starkt. Låt koka ca 20 min. Ev justera smaken.
Lägg en sträng av röran i ett tortillabröd och rulla ihop, lägg rullen med skarven nedåt i en ugnsfast form och gör samma med all röran. Lägg riven lök över, gratinera i ugnen på 220 grader. Servera med sallad!






Lasagne

Jag följde Per Morbergs recept på bolognese, för jag gjorde efter kokboken och inte internet som jag brukar. Jättegott! En form till middag, två Signe middagar (de är nu mixade och frysta i burkar till henne) och en form till frysen.




Kåldolmar

Smakar underbart och det var första gången jag har gjort kåldolmar. Jag gjorde Per Morbergs recept och när de hade svalnat styckfryste jag dem så det är lättare att ta upp efter behov.
Det var mycket lättare att göra kåldolmar än vad jag hade föreställt mig, kul var det också.





Per Morbergs Lasagne Bolognese 
Jag gjorde Per Morbergs Spaggetti Bolognese och den är nästan exakt som hans lasagne. Det var det godaste köttfärssås som jag någonsin har ätit. Åhh, så gott det var! Det bästa av allt, är att jag har flera förpackningar i frysen nu.

Märks det att jag gillar Per Morberg?! Jag älskar Per och jag älskar hans mat! Jag skulle så gärna vilja äta något som han har lagat, men det kommer nog inte att hända!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0