Min egen champinjonsoppa

Jag gjorde en härligt krämig och helt underbart god champinjonsoppa till kvällsmat i dag.

Ca 500 g champinjoner (jag använde de bruna, skogschamp)
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Spara ett par svampar som du ska ha till garnityr!!

Borsta svampen och ta bort det yttersta på foten. Dela svampen med fot. Häll i vätskan i en gryta och lägg i svampen. Låt koka upp. Lägg i..

1 vitlöksklyfta
lite vitpeppar
1 tsk salt

Låt soppan koka upp igen, smaka av. Om den smakar bra, låt den svalna en liten stund och mixa sedan så att soppan blir slät. Justera ev med mer mjölk om du tycker att den blir för tjock. Jag hällde i 1 1/2 dl mjölk och 1 dl grädde till innan jag var nöjd. Lägg en eller två skivor av svampen (stekta eller ostekta - vad du föredrar) som garnering - antingen överst eller i botten, så att dina gäster får en lite överraskning i slutet.

Jag stekte baconskivor i ugnen. 200 grader ca 10 min. Låt ligga en stund med papper både under och över. 2 skivor till varje portion.





Soppan tar ca 20 min att göra. Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det ska jag testa,låter ju så gott och varför inte en skvätt starkvin som en extra touch

2011-07-20 @ 09:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0