Pest eller Kolera... det är frågan det!

I natt har jag haft svårt att sova. Jag har legat och funderat på vad som driver vissa människor. Varför man t ex går in i något med näbbar och klor, utan att ha något med saken att göra över huvud taget.
Konversationen är från Facebook, igår kväll.

Sofie:
Jag kan inte förstå att det är dags för kryss & jag kommer inte vara med.
Hur kunde det bli så här..? Nåväl, snart är det vår & DÅ ska jag med!!

Caroline:
Jag kan inte förstå att det snart är julafton och vi får spendera den utan dig - för 4 de(?) året i rad.

Rebecka:
Ni kan väl åka till jkpg å fira julaftonskvällen me henne, eftersom hon jobbar?

Kristina:
Rebecka seriöst?!

Sofie:
Va tusan ska jag svara på det?
Att jag har ett jobb som innebär helger, att de gamla behöver mat även på julafton, att jag inte har semseterdagar kvar?

Kristina:
vad brukar du göra p julafton? För du jobbar till 4va?

Sofie:
Senast klockan fyra, ja.. Förra året var jag hos Jörgen några timmar efter jobbet. Året innan åt jag & Rebecka en jultallrik tillsammans efter våra jobb.

Rebecka:
Ja, men, Kristina. Ni e väl minst lika flyttbara som Sofie, om inte mer, me tanke på att ni alla har bil. Saknar ni henne, så kan ni väl fixa lite mysig julaftonskväll hos henne? Förra året firade vi kväll ihop, pga att hon jobbade å vi hade julaftonsdag hos min syrra i Bankeryd. :)

Rebecka:
Förrförra året menar ja ju.. :p

Kristina:
knappast lättare å flytta 3 familjer varav 5 är barn o där 2 av familjerna även har andra familjer å fira med.. Blir ju mysigt å klämma oss in i hennes etta på julafton.

Kristina:
Man behöver ju inte jobba varenda julafton, kan jag knappast tänka mig

Rebecka:
Då får ni helt enkelt ses nån annan av juldagarna. :))

Kristina:
Gillar din försvarsställning R ♥

Rebecka:
Nä, men inom vård å omsorg är de antingen jul eller nyår. Pest eller kolera.

Sofie:
Nu avslutar jag det här genom att skriva att jag TYCKER OM ATT JOBBA STORHELGER MED & FÖR DE GAMLA & JAG TÄNKER INTE, INTE, INTE HA DÅLIGT SAMVETE FÖR ATT JAG INTE SPARAT SEMESTERDAGAR FÖR JUST JULEN
PUNKT

Kristina:
erkänn att du gör det för pengarna

Sofie:
Det kommer jag aldrig kunna erkänna, för att det är inte bara därför. Visst, gött att tjäna extra cash men nej, det är inte därför. De har inte mycket annat än att se fram mot än maten & jag sätter en ära att göra deras dag lite finare än alla andra vanliga, tråkiga dagar.

Caroline:
Funderar på varför du tycker att du måste gå på så Rebecka..??

Rebecka:
Ja går inte på. Framför bara fakta å va ja tycker. Anser att de e fel av er att ge Sofie dåligt samvete, när hon sköter sitt jobb.

Sofie:
Gissningsvis för att jag INTE ska ha dåligt samvete för att jag inte kommer ner

Kristina:
Faktiskt viktigare för dig å kryssa med polarna (det tar du ju gärna semester för) än fira jul med familjen- rätt trist faktiskt. Jag kan köpa det nån gång, men lite weard när det är samma varje år.

Sofie:
‎..och NU avslutade DU den här diskussionen. Tack.

Kåre:
Vill bara tala om att 2011 ligger julen vecka 4 alltså våran jobbahelg. Tur att man har mammadagar kvar!!!!!! /Affi

Sofie:
Åh kära nån.. det där kommenterar jag inte, Affi..

Kristina:
‎2011, konstigt för du sa ju att ni är skyldiga att jobba jul i 7 års perioder på ditt jobb? Aldrig hört innan...

Sofie:
Så där har jag aldrig sagt, men jag har ingen lust att ta detta här mer.

Karin:
Måste bara säga att det är en synnerligen intressant diskussion. Jag har ju också jobbat inom socialförvaltningen, och har man jobbarhelg så har man. Jag FICK inte ta föräldraledigt!!! Så det är inte enkelt att få semester! Ens om man skulle vilja det.



Ja, jag tänkte inte på det i går men som Rebecka sa: Pest eller Kolera - Jul eller Nyår - (familj eller kompisar!) Tur att man känner sig önskvärd! Jag kommer i håg när min syster sa att jobba julafton ligger på ett rullande 7-års schema. Först jobbar man julafton i 7 år sen är man ledig julafton i 7 år. Jag undrar om det är sant alls eller om det bara var en nödlögn i ett pressat läge. För om det är sant, kan man dessutom undra exakt vilken promillehalt det fackombudet hade som godkände det förslaget! Det är klart att vi ifrågasätter detta ämne inför varje jul. Varför skulle vi inte, vi vill ju att vår syster ska vara med oss på julafton. Som hennes kompis föreslår att 12 personer borde köra upp till Jönköping för att fira jul i en etta är ju helt orimligt. Min syster bor i en etta med sina katter(!) och när vi är nästan alla där är det TRÅNGT. Julgran och paket kan man klart ha på balkongen eller i bilen .. paketen iaf. Maten på diskbänken - bara att diska ofta. Ha rullande schema på vilka som ska sitta och äta i köket, soffan och sängen. Känns som en toppenidé! Verkligen.. Nej, det bästa är väl bara att inse att jämnförelsevis med kompisar är man ingenting. Att inte fråga mer, för man vill ju inte ge någon dåligt samvete för sina val. Det betyder ju ändå inget att man önskar närvaro av en viss person.

Kommentarer
Postat av: lindha

Oj oj oj.... lite svårt att läse din text idag... kanske var meningen men jag zoomade in till 150% så jag såg..

Jag håller mer om att vi som inte har med detta att göra inte bör lägga oss o denna familja disskusion..

Men här är mitt inlägg ändå.

Tror nog att de flesta företag som behöver bemanning jular och nyårsaftnar resonerar som de gjorde/gör på butiker... Jag ex. jobbade aldrig julen utan de satte mig på nyår istället.. bara för att jag som har barn ska få fira julafton med familjen... Och jag kan förstå att detta är ett känsligt ämne då Sofie inte kan vara med er, men jag ser det så här jag är jäkligt stolt över att känna Sofie som härdar ut juljobbet. den dan jag blir gammal och behöver en vänlig själ att ta hand om mig på julafton så hoppas jag att detta finns för om vi erkänner för varann så kan vi ju ganska snabbt räkna bort alla jäkla surpuppor som känner sig tvingade att jobba.. jag skulle inte vilja ha en sån att ta hand om mig... bli matad med taggtråd och torkad med sandpapper.. MEN!!! Jag förstår även dig Carro.. // Lindha

2010-11-12 @ 18:42:39
URL: http://redandlindha.blogg.se/
Postat av: Milla

Förstår att det är synd när man inte träffas någotkring julen, MEN ibland är det inte lätt att byta schema runt jultider inom vissa jobb. Det är lättare att säga att man ställer upp och jobbar för att ens kolleger ska kunna fira hemma med sin familj/respektive om dem nu har det. Vet att jag själv gjorde det några julaftnar i rad. Att man ska behöva bli ovänner om en sån sak är synd. MEN jag förstår om också från ett syskonperspektiv. Jag har inte firat en riktig jul med min pappa på 8 år tror jag snart det är. Ringde till Lena häromdagen för att vi har inte blivit bjudna någonstans på julafton och annars brukar det annars bestämmas dan innan. Lite tråkigt.. Men jag när jag frågade om vi kunde fira med dem fick jag till svar att dem var för många... Det suger det med. Hur välkommen känner man sig där nu då...???

2010-11-12 @ 21:44:30
Postat av: Sofie

Fy faan, så dåligt att lägga detta här.

Jag har så mycket jag skulle vilja säga/skriva men det här förtjänar inte någon respons.

Mållös..

2010-11-14 @ 12:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0