2 veckor kvar av sommarlovet

Nu är det bara två veckor kvar! Det ska bli skönt att komma in i rutiner igen, samtidigt som jag oroar mig för min stora dotter som ska byta skola. Hon ska åka skolbuss nu.

Hela lovet har jag väckt de stora barnen klockan 09.00 på morgonen, däremot har vi inte varit så hårda på kvällen. De har varit uppe till mellan 22-23 nästan varje dag och det har vi varit helt okej med, så länge de går upp i tid på morgonen. Jag vill inte ha ungar som ligger och sover halva dagen. (Jag vet att tonåringar behöver mer sömn - vi tar det när det blir aktuellt!)
Annie har bluffat ganska mycket, eftersom hon har sitt rum i källaren så märker inte vi om hon verkligen släcker eller inte, oftast tar det några extra timmar för henne att släcka än vad vi har sagt åt henne. Nu verkar det som att hon förstår att hon hjälper sig själv om hon låter kroppen ställa in sig på rutiner när det gäller läggning.

Eftersom det bara är två veckor kvar så tänkte jag att det skulle vara dags att ställa in de små kropparna och hjärnorna på att de ska lägga sig i tid och att de ska gå upp i tid. Så ikväll fick Edvin gå och lägga sig kl 20.30, kolla på film tills 21.15 och sen var det sova. Han var nog rätt trött för jag tror att han somnade direkt. Annie går och lägger sig nu, kl 22.15 lite väl sent, får bli bättring på det i morgon 21.45 blir nog bra för henne. Jag har tänkt att jag ska väcka dom 8.30 nu på morgnarna i stället.

Hur gör ni andra med detta?



Kommentarer
Postat av: Jenny

Alex 21:00 skoldagar, han har alltid lagd sig 20:30 men har fått uppskov nu när han börjar sexan..Annars lägger han sig mellan 22-22:30 när han är ledig. Får han inte dessa timmar så funkar ingenting för honom eller någon annan i hans närhet dagen efter!!

Anton och Annie kl 20=)..Då är det saga i vår säng och sen tar vi varsin och lägger dem i sina sängar.

2011-08-08 @ 22:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0