Frikadeller med rotfrukter

150 g nötfärs
1/2 dl mjölk
ca 1 msk ströbröd
ca 1/2 msk potatismjöl
ca 10 g gul lök
1/5 dels vitlöksklyfta

vitpeppar
oregano

Lägg i ströbrödet i mjölken och låt svälla en stund, häll sedan i potatismjölet och tillsätt färsen, löken och kryddorna. Forma små kulor och lägg i kokande vatten (utan salt). När kulorna flyter upp är dom klara, ca 10 min.

Använd vattnet som buljong till det andra du ska koka!

1 morot
1 bit palsternacka
1 bit kålrot
3 potatisar

Skala och riv rotsakerna på den grova sidan - lägg i den kokande buljongen. Skala och dela under tiden potatisarna och plocka sedan upp det rivna, helst med en hålslev. Lägg i potatisarna och koka tills dem är klara.

Mosa eller mixa ihop med buljongen!





Nu ska maten i småburkar och sedan in i frysen.



Tillägg

Jag gjorde en vanlig bechamelsås, som jag blandade i - då fick jag två varianter. Jag använde inte så mycket mjölk utan hade med buljong till såsen.

Signe har testat båda sorterna och hon har godkänt dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0