Cupcakes - del 1

Här är receptet på muffins som jag brukar använda mig av.

15 - 20 st    225grader    gräddningstid 10 - 12min

Indredienser

50g margarin
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 dl vatten

Smaktillsatser

rivet skal av 1 citron eller
2 tsk vaniljsocker eller
3 msk russin eller
2 msk kakao + 1 msk vaniljsocker

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225 grader.
Smält margarinet och låt det svalna.
Blanda mjöl, bakpulver och smaktillsats i en liten skål.
Vispa ägg och socker pösigt i en större skål.
Rör försiktigr ner mjölblandningen.
Rör ner det smälta margarinet.
Rör ner vattnet.

Jag sätter alltid formarna i en muffinsform av plåt. Då sväller inte formen ut under gräddningen. Vill du försäkra dig om att muffinsarna ska växa på höjden så kan du spritsa i smeten i formarna.



Jag använder alltid fina formar. Gillar inte tråkiga man köper på Ica. Fina formar kan du hitta här och här eller här.
Ska du frysa dina muffinsar, så gör det direkt efter dom har svalnat. Då är dom superfärska när dom tinar också.

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej !!

Tack för ett detaljrikt recept!!

Jag ska absolut prova dem..... brukar nämligen misslyckas med mina muffins...

// Tack

2009-07-02 @ 08:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0