Jag hittade några!

Vi var ute i skogen och skulle hämta lite kantareller i går. Ja, det är faktiskt så nu - man beöver knappt leta, bara att åka och hämta.

Vi har burit hem massvis med kantareller och nu ångrar jag att vi inte har vägt dem. Hade varit kul att veta. Signe hänger med på våra svampturer, de stora barnen slipper oftast. De vill inte föjla med och då blir det lugnast så. Fast de äter dem mer än gärna. De flesta kantareller har vi bara stekt och haft till macka, kanske med stekt ägg och rödlök. Vi har även gjort kantarellpizza, såser, grytor mm. Ca 15 liter har jag förvällt och fryst in. De ska vi njuta av senare i höst.

De sista två veckorna har vi letat efter trattkantareller och igår hittade jag några - 4 stycken för att vara exakt! De stod i en backe och vi började genast leta efter fler men eftersom de ser ut som löven gör nu orkade vi inte leta så länge.


Förvälla kantareller

Rensa och dela kantarellerna i lagom bitar
Lägg dem i en gryta på mellanvärme
Tillsätt inget vatten/smör eller några kryddor
Vattnet som är i kantarellerna liggerr snart i grytan
låt det koka bort och sedan är det färdigt
Det tar ca 20 minuter



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0